Naturtro uden bro

Debatindlæg i Fyens Stiftstidende 11.november 2009 side 11.

I april 2009, skrev Poul Erik Jensen, formand for den socialdemokratiske gruppe i Kolding Byråd, og formand for Plan og Miljøudvalget, at en motorvej over Stenderup Halvøen til en broforbindelse over det beskyttede Lillebælt har ”ingen gang på jorden” (Jydske Vestkysten – Synspunkt).

Og i maj 2009 skrev Jørn Pedersen, formand for Venstres byrådsgruppe og formand for Planlægningsudvalget i Kolding Kommune at ”en linieføring over Stenderup Halvøen er umulig”. (Bjert Stenderup Avisen).

I august 2009 skrev Transportminister Lars Barfoed, at han foretrækker en Bogense-Juelsminde forbindelse, hvis der skal være en ny bro over Lillebælt. (Fyens Stiftstidende).

Andre har peget på en parallel bro til den nuværende. Men både i Kolding og Middelfart byråd er der nu modstand mod at et af Danmarks smukkeste naturområder mellem Stenderup, Hindsgavl og Føns ændres af motorveje og broforbindelse. Området er beskyttet af internationale og danske fredninger og indholdet i den nye kommuneplan for Trekantområdet og af forskellig dansk lovgivning.

Når denne enighed nu er ved at slå igennem skyldes det arbejde blandt borgere på Stenderup halvøen og Vestfyn, der har været i kontakt med lokale politikere, der har været lydhøre.

Borgerne har også været i kontakt med Transportministeren og Folketingets Trafikudvalg og man kan læse om de mange initiativer på hjemmesiden for ”Naturtro uden bro” – http://foens.dk/nybro/

Bjørn Bennike

Formand for Fredningskommiteen Lillebælt

Comments are closed.